Online marketing blogs

Wat is (een) Affiliate (Marketing)

Wat is affiliate marketing en hoe werkt het

Affiliate marketing is een vorm van online marketing die je als verkopende partij kunt inzetten om je online zichtbaarheid, het aantal bezoekers naar je website en je online verkopen te laten groeien. Geld verdienen met affiliate marketing is onder andere populair onder bloggers.

Meestal wordt affiliate marketing ingezet als performance based marketing middel. Een term welke wordt toegepast voor specifieke vormen van online marketing waarbij iemand beloond wordt per actie. Hoe dit precies werkt leg ik onderstaande blog uit.

 

Affiliate marketing betekenis

Binnen de context van online marketing is de definitie affiliate marketing als volgt:

“Affiliate Marketing is het leveren van een online marketing inspanning door partij A die in het belang is van partij B en ook beloond wordt door partij B. Hierbij zorgt partij A ervoor bijvoorbeeld voor dat kwalitatieve bezoekers naar de site van partij B worden gestuurd. Vooraf wordt afgesproken voor wat voor soort inspanning er geleverd wordt en hoe deze beloond wordt."

 

Affiliate marketing: het concept

Affiliate Marketing gaat altijd over een samenwerkingsverband van minimaal twee partijen. Te weten, de verkopende partij en de partij welke het product of dienst promoot voor de verkopende partij. Waarbij de promotende partij bezoekers, met behulp van promotie, naar de site van de verkopende partij doorstuurt.

Voor de verkopende partij bestaan diverse termen zoals merchant of advertiser Degene die producten voor de advertiser promoot noemen we affiliate of publisher

  • Een voorbeeld van een advertiser is Cheaptickets.nl
  • Een voorbeeld van een affiliate van Cheaptickets.nl is Brotherlouis.nl

 

Middelen om in te zetten als affiliate

Meestal wordt promotie door een affiliate gedaan op een eigen website. Hier worden dan bijvoorbeeld banners of tekstlinks geplaatst. Aan de banner of tekstlink wordt een link gekoppeld. Deze linkt naar de webpagina van de advertiser.

Maar er zijn ook affiliate met een email database gevuld met 100.000 email adressen, een bedrijfspagina met 20.000 volgens op Social Media zoals Facebook of een mobiele app. Als affiliate kun je dan rechtstreeks linken naar de webpagina van de advertiser.

Mits dit is toegestaan. De advertiser betaalt de beloning, bepaalt hoe groot de beloning is en aan welke voorwaarden je je als affiliate dient te houden.

 

Middelen die meestal niet worden toegestaan door advertisers:

  • SEA (Google Adwords)
  • Emailmarketing (soms wel na goedkeuring van de advertiser)
  • Cashback
  • Kortingscodes 

 

Manieren van vergoeden voor affiliate marketing

Binnen affiliate marketing zijn dit de drie meest toegepaste vergoedingsmodellen:

  • Cost per sale
  • Cost per lead
  • Cost per click

 

Cost per sale (CPS)

Cost per sale is de meest gebruikte vorm van belonen bij affiliate marketing. Bij CPS ontvangt de affiliate een vergoeding voor een transactie. Welke voortkomt uit een klik op een uiting van zijn site naar die van advertiser. De vergoeding is een vast geldbedrag per transactie of een percentage van het orderbedrag.

 

Voorbeelden van CPS

  1. Cheaptickets.nl past een vaste vergoeding met staffelmodel toe. Of de inhoud van de transactie gaat over een enkeltje Londen of vier retoutjes Bangkok voor een heel gezin maakt voor de affiliate vergoeding geen verschil
  2. KLM heeft ook een affiliate programma en kiest ervoor om voor korte vluchten een lagere vaste vergoeding uit te betalen dan lange afstandsvluchten
  3. Coolblue verkoopt veel verschillende soorten electronica. Zij vergoeden daarom verhoudingsgewijs en het percentage verschilt per productgroep omdat de marge per product anders is

 

Kenmerken van CPS:

  • Vergoeding per transactie
  • Vergoeding kan een vast geldbedrag of percentage zijn
  • Wordt soms gecombineerd met CPC of fixed fee
  • Vergoeding van verkopen van hetzelfde product kan verschillen per advertiser

 

Cost per lead (CPL)

Dit model lijkt erg CPS. Allen vindt wordt hier beloond terwijl er nog geen daadwerkelijke verkoop heeft plaats gevonden. Hierbij wordt er beloond per aangeleverde lead. Het is dan de taak aan de advertiser om zoveel mogelijk koper te genereren uit het aantal leads.

 

Voorbeelden van CPL

  1. Auto's worden meestal niet online aangeschaft. Auto dealers werken daarom vaak met CPL. Potentiële klanten worden door de affiliate bijvoorbeeld naar een online formulier van de auto dealer gestuurd. Het digitale formulier is dan bijvoorbeeld gericht op het verzamelen van persoonsgegevens ten behoeve van het maken van een proefrit
  2. Ook reisorganisatie werken soms met CPL. Het online aanvragen van reisbrochers is een model waar vaak CPL bij wordt gebruikt

 

Kenmerken van CPL

  • Lijkt erg op CPS
  • Vergoeding meestal lager dan CPS
  • Vergoeding voordat er daadwerkelijk iets verkocht is
  • Taak om van leads kopers te maken ligt bij advertiser
  • Wordt soms gecombineerd met CPC 

 

Cost per click (CPC)

Cost per click wordt als los beloningsmodel niet veel gebruikt. De affiliate wordt namelijk niet geprikkeld om kwalitatief hoogwaardige bezoekers door te sturen naar de advertiser. Voor simpelweg iedere bezoeker die doorklikt wordt iets vergoed.

Als adverteerder ben je meestal op zoek naar kwalitatieve hoogwaardige bezoekers. Dit wordt beter gestimuleerd door CPS en CPL modellen. Daarnaast heb je vooral geen controle over je uitgaven. Een website die om wat voor reden dan ook plotseling 10.000 bezoekers naar je stuurt kan een duur geintje worden wanneer je een CPC-prijs van € 0,50 afgesproken hebt

Wat wel voorkomt is een combinatie van CPS of CPL met CPC. Hierbij wordt dan een kleine extra vergoeding gegeven per klik, bijvoorbeeld € 0,03, bovenop een vergoeding per sale of lead.

Vooral advertisers die net starten hun affiliate programma kiezen nog wel eens voor deze combinatie om sneller bij affiliate op een website terecht te komen.

Kenmerken van CPS:

  • Beloning voor iedere bezoeker die door klikt
  • Als advertiser geen controle op uitgaven
  • Geen prikkel om te sturen op kwalitatieve bezoekers
  • Wordt nog wel eens gecombineerd met CPS of CPL   

 

Staffelmodel: hogere beloning bij meer aantallen

Veel advertisers werken met een staffelmodel. De staffel kan bijvoorbeeld bestaan uit vier categoriën:

  1. Goud
  2. Zilver
  3. Brons
  4. Kortingsites

Als affiliate start je meestal in het brons segement. Waarbij je vergoeding X krjig per transactie. Om in het zilver segment te komen dien je meestal een minimum aantal transacties te realiseren binnen een vastgestelde tijd, Bijvoorbeeld 15 transacties binnen 30 dagen.

De 15e transactie binnen die 30 dagen is dan de trigger om in het silver segment gezet te worden. Binnen dit segment krijg je een hogere beloning per transactie. Je blijft in het dat segement zolang je 15 transacties binnen 30 dagen blijft verkopen.

Kom je hier onder, dan zak je weer in het brons segement. Verkoop je meer, dan kun je doorgroeien naar het goud segement.

Soms zijn kortingsites wél zijn toegestaan en en geldt daar een apart segment voor. De beloning per transactie is dan meestal een stuk lager dan de vergoeding in het brons segment. De reden hiervoor is de lagere toegevoegde waarde voor de advertiser.

Dat vind ik niet zo gek aangezien bij een transactie met een kortingscode minder door de advertiser verdiend wordt, hij geeft immers korting. Daarnaast had de bezoeker blijkbaar al de intentie om iets bij de advertiser te kopen en door het zien van een kortingscode veld in de webshop worden bezoekers waar getriggerd om op zoek te gaan naar zo'n code.

 

Realtime informatie randvoorwaardelijk

Om websites over te halen jouw producten te gaan promoten is het geven van inzicht randvoorwaardelijk. Zeker wanneer je vergoed per sale of lead heeft een affiliate belang bij accurate informatie over klikreferenties, bezoekers, transacties, conversiepercentage en vergoedingen.

De klikreferentie is handig wanneer een affiliate op één pagina meerdere uitingen heeft staan richting de site van de advertiser. De klikreferentie is een identifier die je per uiting anders definieert. Hierdoor kun je zien of bijvoorbeeld de tekstlink, banner of button zorgde voor de transactie.

Deze informatie is niet alleen nuttig voor affiliates maar ook cruciaal voor adverteerders. Hiermee kun je zelf zien met welke affiliates de samenwerking goed loopt en waar wellicht winst is te halen. Misschien wil je met specifieke affiliates wel nieuwe dingen proberen of hen uitnodigen voor een kennissessie.

Welke informatie is handig voor een affiilates en advertisers

  • Bezoekers aantallen
  • Transactie aantallen
  • Conversie percentage (de verhoudig tussen transacties en bezoekers)
  • Vergoeding per sale
  • Klikreferentie

 

Zelf een systeem aanbieden of samenwerken met een affiliate netwerk

Een eigen systeem voor affiliates maken gebeurt eigenlijk alleen door grote bedrijven waar affiliate marketing een belangrijke rol voor speelt. In Nederland zijn dit Booking.com en Bol.com.

Het voordeel van een affiliate programma starten bij een netwerk is dat je snel kunt starten. Alles dat je nodigt biedt het affiliate marketing aan. Denk hierbij aan:

  • Affiliates activeren
  • Meten, analyse tools en reporting 
  • Groot bereik dankzijn reeds aangesloten websites bij het netwerk
  • Doorontwikkeling van techniek zoals attributie modellen
  • Uitbetalen en maken van uitbetalingsfacturen per affiliate

De keerzijde hiervan voor de advertiser zijn de maandelijke kosten die een affilaite netwerk vaak berekent. Plus een kleine vergoeding per gerealiseerde transactie.

Het voordeel voor affiliates om met affiliate netwerken te werken is om zo in één keer toegang te krijgen tot affiliate programma's van veel verschillende bedrijven. Dat maakt het starten, implementeren en meten van de affiliates die in dat netwerk beschikbaar zijn een stuk eenvoudiger. Je hebt minder handling dan alle partijen los aansluiten. Bovendien ontvang je de vergoeding via één factuur in plaats van een factuur per advertiser.

 

Affiliate netwerken in Nederland

Er zijn tientallen partijen waaronder ook mediabureau's die affiliate marketing aanbieden als een van hun diensten van expertise. De grootste affiliate netwerken in Nederland zijn:

  • Affilinet (samengegaan met Awin in 2017)
  • Awin (samenvoeging van Zanox en Affiliate Window in 2017)
  • Cleafs (overgenomen door Affilianet in 2012)
  • Daisycon
  • Tradedoubler
  • TradeTracker
  • Zanox (is sinds 2017 Awin)

 

Affiliate netwerken verschillen van elkaar. Verschillen zitten in:

  • Kosten per maand
  • Kosten per transactie
  • Functionaliteit die wordt aangeboden in het affiliate systeem
  • Mate van transparantie met wie je samenwerkt en wat de affiliate doet

 

Ieder netwerk heeft zijn eigen systeem met eigen mogelijkheden. Veel mogelijkheden vind je in vrijwel alle systemen zoals de mogelijkheid om met staffels te werken. Maar andere mogelijkheden vind je niet overal. Zo biedt Tradetracker inzicht voor publishers in de url waarvan een affiliate bezoekers aangeleverd heeft. Hierdoor kun je als publisher zelf zien wat voor soort marketing activiteit er wordt ingezet en of het logisch is dat er vanaf die pagina ineens 10 verkopen geregistreerd zijn.

Omdat zo'n netwerk een hoop werk uit handen neemt, wil het netwerk daar uiteraard ook iets voor terug. Vaak wordt er gewerk met een verdeelsleutel. Dat betekent dat het affiliate netwerk commissie doorberekent aan de publisher voor iedere order die een affiliate realiseert. Dat kan een vast bedrag or percentage per order zijn. Maar er zijn ook modellen waarbij een vast bedrag per maand wordt berekend.

 

De technische werking van affiliate systemen

De "voorkant" van het concept affiliate marketing is nu als het goed is iets duidelijker. Maar hoe worden bezoekers nu gemeten? En wat zorgt ervoor dat een bezoeker die vandaag via de webpagina van een affiilate doorklikt naar de advertiser en over 12 dagen daar pas iets koopt, toch als transactie wordt toegekend aan de affiliate?

Hiervoor worden cookies en fingerprint techniek gebruikt. Dat betekent zodra de bezoeker klikt op een promotionele uiting op de affiliate website, dat het affiliate systeem ervoor zorgt dat er een cookie op de computer van de bezoeker wordt geplaatst.

En omdat op de bedankpagina van de advertiser een meetcode van het affiliate netwerk staat, wordt bij het bereiken van die bedankpagina gecontroleerd of er op de computer van de bezoeker, die inmiddels dus klant geworden is, een cookie staat die nog 'leeft'.

Leeft de cookie nog, dan wordt de transactie toegekend aan de affiliate, zo niet dan niet.

 

Cookie lifetime

Huh, cookies die leven? Nee niet letterlijk natuurlijk. Je kunt technisch gezien wel een geldiheidsduur meegeven aan cookies. Hoe lang die geldigheidsduur is bepaalt de advertiser in overleg met het affiliate netwerk. Vaak is de standaard cookie lifetime 30 dagen. Voor dure op-maat reizen kan dat ook 60 tot 90 dagen zijn.

Klikt een bezoeker dus vandaag naar de website van de advertiser, en koopt die bezoeker pas iets na 31 dagen, dan ontvangt de affiliate geen vergoeding.

Maar wanneer dezelfde bezoeker na vijf dagen nogmaals op de affiliate website klikt op een uiting die linkt naar de website van de advertiser, dan wordt de oude cookie overschreven en start er opnieuwe een cookie lifetime van 30 dagen.

 

Last cookie counts attributie

Het is mij al jaren één van de grootste doornen in mijn oog; last cookie count attributie.

Last cookie count attributie is een specifiek attributie model. Een attributie model is het beste te omschrijven als een model om iets te te kennen. In dit geval degene die beloond wordt.

Mensen bezoeken vaak meerdere websites en andere middelen voordat zij overgaan tot een aankoop. Ga zelf maar na wat je allemaal doet , bewust en onbewust, voordat je een tv koopt bij een webshop.

Je bezoekt Kieskeurig.nl, bezoekt een website waar je kunt kopen en makkelijk verschillende toestellen kunt vergelijken zoals Coolblue.nl. Je leest een review op weer een andere website en na drieënhalve week dimdammen koop je uiteindelijk je tv via een webshop.

Wanneer er meerder websites promotie doen voor dezelfde advertiseren via hetzelfde affiliate netwerk, krijgt alleen de affiliate welke als laatst diezelfde bezoeker naar de website van de advertiser stuurt voordat de aankoop plaats vindt. 

Het last cookie counts attributie model betekent niets anders dan dat de beloning, wordt toegekend aan de laatste partij in de keten van promotende websites.

 

Andere conversie attributie modellen

Waarom het last cookie counts principe mij een doorn in het oog is, is omdat dit principe betekent dat alleen de laatste partij in de keten een vergoeding krijgt. Terwijl die ander websites misschien net zoveel toegevoegde waarde hebben gehad in het oriëntatie proces van de persoon die zojuist een tv heeft gekocht.

Waarom het zo lang heeft geduurd is mij totaal onduidelijk, maar sinds 2017 zijn er eindelijk affiliate netwerken waar je als advertiser een ander attributie model kunt kiezen. Bijvoorbeeld een lineair model. Dat betekent dat de vergoeding per transactie niet veranderd. Maar dat de transactievergoeding verdeeld wordt over alle websites die een rol hebben gespeeld in het oriëntatie en aankoopproces. 

 

Tips om als advertiser je affiliate programma te beheren

  1. Maak een makkelijk te begrijpen transparant affiliate beleid
  2. Zorg dat affiliate makkelijk met je kunnen communiceren
  3. Beheer je affiliate programma zelf
  4. Kies je voor een netwerk, kies er dan een waar je zelf voldoende inzicht krijgt
  5. Zorg dat je iemand in huis hebt met kennis van html en cookies
  6. Keur zelf je nieuwe affiliate websites goed
  7. Zorg dat alleen domeinen die je goedgekeurd hebt bezoekers naar je toe mogen sturen
  8. Kies je voor het CPS-model vergoed dan over het verkoopbedrag excl. btw
  9. Check periodiek meetverschillen tussen het affiliate systeem en je eigen webstatistieken
  10. Organiseer ook eens kennissessie met je top affiliates, dat is goed voor de relatie en kan affiliate aanzetten tot meer of betere promotie van jouw producten of diensten
  11. Groei je in het aantal transacties? Onderhandel dan met het affililate netwerk over de kosten

 

Tips voor affiliates om meer uit affiliate marketing te halen

  1. Test verschillende advertisers met soortgelijke producten. Daar kunnen interessante verschillen in zitten
  2. Kijk welk attributie model er wordt toegepast
  3. Kijk of en hoe er ontdubbeld wordt
  4. Let bij het kiezen van advertisers op relevantie voor jouw website en de ratio tussen vergoeding en conversie percentage van de advertiser
  5. Kijk naar de cookie lifetime van het affiliate programma

 

Wat is een affiliate-vraag beantwoord

Ik hoop dat dit artikel je meer inzicht gegeven heeft over wat affiliate is marketing is. In mijn ogen verrijk je er je online marketing mix mee. Met affiliate marketing kun je goed geld verdienen , zowel als advertiser en als affiliate.

Wil je er mee aan de slag en je weet niet hoe? Neem dan contact met me op, ik help je graag als affiliate marketing specialist.

Check ook mijn blog over wat is een affiliate en de toegevoegde waarde ervan.

Valkenboskade 672
2563 JR Den Haag

Ik help organisaties met het opzetten van chatbots, artificial intelligence, digitale service en sales concepten. Daarnaast deel ik mijn expertise ook om bestaande websites, webshops, self-service functionaliteit en mobiele apps te optimaliseren.

 

© Copyright 2010-2024 Louis Jansen Digital Consultancy. All Rights Reserved